Iedereen is wel eens onzeker. Dat hoort gewoon bij het leven. Het wordt een ander verhaal als iemand met grote regelmaat onzeker is. Zo kan het zijn dat iemand zich onzeker voelt in het contact met anderen, overspoeld raakt door momenten van paniek (bv angst voor verandering of faalangst), zichzelf lelijk of dom vindt vergeleken met anderen, etc. De onzekerheid kan er zijn naar aanleiding van een gebeurtenis. Het kan ook zo zijn dat iemand van zichzelf al een piekeraar is, veel over zichzelf nadenkt en daardoor ook extra gevoelig is. Mensen zijn vanaf hun geboorte voortdurend in ontwikkeling. Onbewust pikken zij veel op van hun omgeving. Hierdoor zijn mensen met name in hun jeugd beïnvloedbaar. Hoe anderen op hen reageren, heeft invloed op hoe zij naar zichzelf kijken. Als kinderen of jongeren voortdurend horen dat ze niks kunnen, bijvoorbeeld van klasgenoten, dan gaan zij dat op een gegeven moment zelf denken. Zij gaan aan zichzelf twijfelen, er ontstaan negatieve gedachtenpatronen en zij zijn op een gegeven moment overtuigd dat zij niks voorstellen.
Alle mensen hebben het nodig om gezien te worden in hun kwaliteiten. Mensen groeien van succeservaringen en complimenten.
Zoals hierboven al beschreven, kan onzekerheid ontstaan door de invloed van anderen in combinatie met dat je dat begint te geloven. Als je je zekerder van jezelf wilt voelen, is het belangrijk dat je jezelf gaat 'herprogrammeren'. Hiermee bedoelen we dat je anders gaat denken. Het helpt om van een afstandje naar je zelf te kijken en te denken: "Klopt het wel wat ik denk? En helpt deze (negatieve) gedachte mij eigenlijk wel?" Vervolgens kunnen er voor specifieke situaties gedachten bedacht worden die helpen jezelf meer rustig en fijn te voelen. We noemen die gedachten 'helpende gedachten'.
Er wordt vaak gezegd dat je als ouder veel complimenten moet geven als je kind zich onzeker voelt. Uiteraard zijn complimenten heel belangrijk, maar de manier waarop je deze geeft, luistert nauw. Als je bijvoorbeeld zegt dat je kind zo slim is, terwijl het kind zelf vindt dat hij/zij dom is, dan 'voelt' hij/zij het compliment niet zoals het is bedoeld. Als het compliment vervolgens vaak wordt herhaald, dan heb je kans dat het kind denkt: "Ze zeggen dit alleen, omdat ze mijn ouders zijn" en zich hierdoor nog onzekerder voelt.
Daarnaast is het een valkuil dat als je teveel complimenten geeft, je kind afhankelijk wordt van de bevestiging/goedkeuring van anderen, terwijl je juist wil dat hij/zij het zelfvertrouwen uit zichzelf haalt. Goede complimenten gaan over de inspanning die je kind levert en niet het resultaat. Een compliment begint altijd met de observatie van bepaald gedrag ("Ik zie dat je zelf je kamer hebt opgeruimd") en vervolgens de waardering ("Dat vind ik heel fijn"). Belangrijk is dat je als ouder geen vergelijking maakt met anderen, bijvoorbeeld met broers of zussen, vrienden of vriendinnen.
Uiteraard is het ook belangrijk om te laten blijken dat het ook prima is om niet overal goed in te zijn. Bevestig je kind dan ook vooral om wie hij/zij is, in plaats van zijn/haar prestaties.
Mensen voelen zich innerlijk sterker als ze fysieke kracht gebruiken. Voor het durven inzetten van kracht, is vaak lef nodig. Als dit gestructureerd gebeurt, is het minder eng en wordt hetzelfde resultaat bereikt. Een krachtsinspanning doen, is een manier van jezelf laten zien. Het sterk voelen van jezelf in de vorm van kracht, geeft zelfvertrouwen. Stoeien is een manier van op een gecontroleerde manier omgaan met kracht. Voor kinderen kan het ontzettend fijn zijn om even flink te stoeien met bijvoorbeeld één van de ouders. Daarbij is het wel belangrijk dat er duidelijke regels worden afgesproken. Bijvoorbeeld: iedereen die meedoet beweegt zich op de knieën of liggend, alleen duwen en trekken is toegestaan, en 'stop is stop'.
Ouders geven geregeld aan dat zij het moeilijk vinden om hun onzekere kind kritiek te geven. Ze willen hun kind immers geen 'verdere schade' bezorgen. Ook onzekere kinderen hebben het nodig af en toe gecorrigeerd te worden. Het is echter wel belangrijk om op je woordkeuze te letten. Geef kritiek op het ongewenst gedrag dat je kind laat zien, in plaats van kritiek op de persoon. Praat daarbij op een rustige manier, vanuit de ik-vorm. Dus niet: 'Wat ben je toch altijd een sloddervos!" Maar wel: "Ik vind het niet fijn dat jij jouw jas op de grond gooit, ik wil graag dat je deze ophangt aan de kapstok."
Alle trainingen van E-Motion zijn heel positief ingericht en geven de deelnemers een enorme zelfvertrouwen-boost. De kwaliteiten van de deelnemers worden positief bekrachtigd en er wordt veel gewerkt met behulp van beloningen. De deelnemers merken in de training voortdurend dat iets (nieuws) hen lukt. Ook wordt er o.a. geoefend met de sterke houding, de ander recht aankijken, duidelijk praten en zeggen wat je wel en niet wil. Kortom verschillende vaardigheden om jezelf sterk neer te zetten.
Bij E-Motion kan geleerd worden om jezelf van binnen sterker en steviger te voelen, met behulp van 'helpende gedachten', het leren vertrouwen op jouw lichaam en gevoel. Er wordt ook stilgestaan bij 'grenzen'. Zowel het aanvoelen van de eigen grens als het aangeven ervan.
Door het oefenen van nieuwe vaardigheden in contact met leeftijdsgenoten voelen de deelnemers zich een stuk zekerder.
In alle groepen wordt op een gestructureerde en positieve manier gewerkt. De groepen voelen voor de deelnemers als veilig. Iedereen kan zichzelf zijn en oefent met nieuwe vaardigheden in een sfeer waarin respect wordt getoond voor elkaar.
Onderstaande trainingen van E-Motion zijn geschikt voor kinderen en jongeren die onzeker zijn. Klik op de training voor meer informatie.
Isa 11 jaar
Isa is populair in de klas. Alle meisjes willen haar vriendin zijn. Isa vindt het moeilijk om 'nee' te zeggen. Ze is bang dat anderen dan boos op haar worden. In de Sociale weerbaarheidstraining leert zij op een rustige, maar duidelijke manier 'nee' zeggen. Ze leert dat ze haar eigen mening mag hebben en dat verschillende meningen naast elkaar kunnen bestaan zonder dat er ruzie hoeft te ontstaan.
Moos 6 jaar
Moos kan zich op school erg onzeker voelen als hij iets niet weet of als iets mislukt. Hij kan gaan huilen. Thuis merken zijn ouders ook dat hij het graag allemaal goed wil doen. Moos ontwikkelt meer zelfvertrouwen op De Vriendenclub. Hij leert dat hij niet alles al hoeft te weten en begrijpen. Ook leert hij dat fouten maken er gewoon bij hoort.
Marlies 10 jaar
Marlies is een vrolijk meisje, dat helemaal dichtklapt zodra ze op school en proefwerk rekenen heeft. Ze is dan erg zenuwachtig en weet ineens niets meer (ook al heeft ze flink geleerd). Tijdens de Sociale weerbaarheidstraining leert zij ze zich zekerder voelen en hoe ze zich op dergelijke momenten van prestatie rustig kan blijven voelen.
Lees hier ervaringen van ouders, kinderen, jongeren en jongvolwassenen die bij E-Motion zijn geweest.
Helpende gedachten zijn gedachten die prettig, gewenst, effectief en positief zijn. Deze kaartjes met helpende gedachten gebruiken wij regelmatig in onze trainingen.
Eigenwijsjes zijn kaartjes met krachtige motto's, om je een steuntje in de rug te geven voor een bepaald moment, dag of week. Eigenwijsjes versterken je zelfvertrouwen.
Dit leuke, voorgestructureerde dagboekje kan je gebruiken om samen met je kind terug te kijken op de dag en vooruit te kijken. Door middel van dit dagboekje krijgt de gebruiker meer zelfbewustzijn en zelfvertrouwen.
Dit is een boekje speciaal geschreven voor (hoog)gevoelige en snel overprikkelde kinderen.
Op www.faalangst.nl is deze faalangstkaart te vinden. Examenkandidaten krijgen zo meer grip op hun eigen gedachten.