In 2017 heeft er bij E-Motion een onderzoek plaatsgevonden naar de tevredenheid en effectiviteit van onze groepstrainingen. We horen van veel ouders dat het werkt, maar we wilden dit graag ook wetenschappelijk onderzoeken. Het onderzoek is uitgevoerd door de Vrije Universiteit van Amsterdam. De resultaten zijn als volgt.
De deelnemers en hun ouders zijn tevreden over de trainingen bij E-Motion. Het gaat over de training zelf, het taalgebruik en de vriendelijke omgang van de trainers en over de goede adviezen die zij van de trainers hebben gekregen.
De deelnemers en hun ouders zijn ook tevreden over de resultaten van de behandeling, het proces en werkwijze van de training, de verschafte informatie, de inspraak met betrekking tot het behandelplan, de afronding en nazorg.
Over de vooruitgang op de vooraf gestelde trainingsdoelen geeft 71% van de kinderen/ jongeren aan verbetering te zien en volgens de ouders zijn 75% van de doelstellingen bij de kinderen/ jongeren ten aanzien van de gestelde trainingsdoelen verbeterd.
Onze zoon zit nu reeds 2 lessen bij jullie op De Vriendenclub en ik merk vooral bij ons zelf een stuk bewustwording in het aankijken en op de beurt wachten. Ook op school en op de BSO wordt dit goed toegepast, waar ik uiteraard erg blij mee ben. Ik zie dat het werkt.
Afgelopen najaar heeft onze dochter bij jullie een 10 lessen durende training gevolgd. We waren er heel enthousiast over. Na de cursus gedroeg zij zich namelijk een stuk beter. Ik was bang was dat de verbetering in haar gedrag niet lang zou duren maar die angst is ongegrond. Tot op heden gedraagt zij zich stukken beter en lijkt ze ook lekkerder in haar vel te zitten. Ik had voor de cursus weinig hoop op verbetering en dacht dat haar gedrag altijd wat lastig zou blijven. Het is nu niet zo dat ze helemaal 'aangepast' is maar het gaat echt zoveel beter met haar! We zijn reuze trots op haar en vertellen dat haar ook regelmatig!
Hij kwam altijd terug met iets dat een eye-opener voor hem was en wat hij ook mij wilde leren; hij verbeterde ook mijn dingen soms (waaronder het naar elkaar toe gaan als je iets wil zeggen, soms roep ik van boven naar beneden).
Ik herken mijn zoon volledig in de evaluatie die ik kreeg. Ook de punten waarop hij nog wat oefening nodig heeft herken ik goed. De spanningsmeter komt hier thuis vaak ten sprake en dan is onze vraag altijd: 'waar zit je nu op de thermometer?' en 'wat zou de vriendenclub hiervan zeggen?'. Deze aanpak werkt tot nu toe heel goed want het helpt hem om even afstand te nemen van de situatie en te bekijken wat er nou eigenlijk gebeurd of gezegd is.
Een opvallend verschil de afgelopen weken is wel dat mijn zoon ineens veel meer met kinderen uit de klas afspreekt. De afgelopen twee weken heeft hij een paar keer een speelafspraak gehad, zowel met jongens als met meisjes. Deze speelafspraken zijn elke keer heel prettig verlopen en alle kinderen hadden het naar hun zin.
Ook vertelt mijn zoon nu vaak over wat hij op school gedaan heeft en met wie hij gespeeld heeft. Ik heb echt de indruk dat hij zekerder is in zijn gedrag naar andere kinderen toe. Hij weet ook beter de gebeurtenissen te benoemen.
"Wij vinden hem zeer positief veranderd. Voorheen kon hij doorschieten in boosheid als hij het ergens niet mee eens was, op zulke momenten was hij moeilijk of niet te bereiken. Het lijkt of hij nu meer praat over wat hem dwarszit, waardoor het niet meer tot zulke heftige protesten komt. We vinden hem meer ontspannen in het contact met ons, zijn zusje en zijn klasgenoten".
Voordat ik deze cursus gedaan had, voelde ik me niet op mijn gemak op school, bij vrienden of verjaardagen. Ik was erg onzeker en vond dat ik alles fout deed. Ik had geen sterke houding, gaf mijn grenzen niet aan, vond het extreem moeilijk om nieuwe contacten te maken en kwam niet voor mezelf op. Ik werd gepest, wat een enorme schade achterliet. Mijn ouders en ik besloten dat het tijd werd voor een oplossing.Ik ging elke week naar E-Motion voor pubers, ik kwam in contact met kinderen van mijn eigen leeftijd wat ik aan het begin heel eng vond. Maar toen bedacht ik me, dat die kinderen met dezelfde problemen als mij zitten, en dus net zo zenuwachtig zijn. Die 8 weken oefenden en bespraken we de volgende onderwerpen: contact maken, samenwerken, voor mijzelf opkomen, rekening houden met elkaar, laten zien hoe ik mij voel, zelfvertrouwen, grenzen aangeven, mezelf laten horen in een groep. Elke les kregen we een soort samenvatting van de les zodat we er later nog naar konden kijken. Ik heb vooral veel gehad aan de lessen waarin we leerden hoe je contact maakt met een ander, hoe je meer zelfvertrouwen krijgt, hoe ik mijn gevoelens moet uiten en hoe ik mijn grenzen duidelijk aan kan geven. Ik weet nu bijvoorbeeld hoe een sterke en zelfverzekerde houding kan leiden tot meer zelfvertrouwen.Het is geen mind-control, dus je moet echt oefenen en zelf ook inzet tonen. Elke keer denk ik weer terug aan wat ik heb geleerd en kijk regelmatig in het goed gevulde werkboek dat we hebben gekregen. Ik ben super blij dat ik de cursus heb gedaan en het gaat veel beter met me!
"Elke vrijdag ging ik met plezier naar de mindfulnesstraining toe. Elke les gingen we eerst alles bespreken, wat we hebben gedaan en of er dingen waren waar we mee zaten. Ze vertellen je hoe je met je problemen om moet gaan door opdrachten te doen, daardoor zie je in wat je gevoel erbij is en wat je zelf doet op dat moment. Je krijgt een boekje waarin je bijhoudt wat je elke les hebt gedaan. Je krijgt huiswerk, je kan zelf bepalen of je het wilt doen. Ik deed het wel, want als je het doet thuis kan je ook leren en oefenen hoe je thuis je problemen moet oplossen en niet alleen bij de mindfulness."
"Ik ben heel blij dat ik de training gevolgd heb. Ik heb geleerd om contact te maken. Tijdens de middelbare school heb ik nooit veel vrienden gehad. Ik dacht dat ik daar geen behoefte aan had. Mijn studententijd wil ik graag wat 'socialer' doorbrengen. Ik weet nu hoe gezellig het is om met leeftijdsgenoten op pad te gaan. Het lijkt wel of het vanzelf gaat. Opeens wordt ik uitgenodigd door klasgenoten, omdat ik zelf meer contact maak. Had ik die training maar eerder gevolgd."
"Ik kreeg op mijn stage in de kinderopvang de kritiek dat ik te weinig initiatief nam. Ik was heel bang om fouten te maken, door de kritiek voelde ik me nog minder zelfverzekerd. Tijdens de training leerde ik dat mijn eigen negatieve gedachten me in de weg zaten. Ik oefende met positief denken en het accepteren van mijn fouten. Op mijn stage en daarbuiten werd ik steeds ondernemender. Ik kan nu veel beter tegen kritiek en geloof in mezelf. Op stage vonden ze me veel opener geworden en dat vonden ze erg goed. Ik heb mijn stage gelukkig gehaald en ga met heel veel vertrouwen mijn volgende schooljaar in".
"Onze zoon is zo ontzettend aan het groeien! Hij ging vorige week helemaal alleen naar de winkel, iets dat hij maar niet durfde. Hij gaat helemaal alleen op de fiets naar voetbal (wij vinden het eng maar hij fietst super stoer en heel goed er naar toe). Het lijkt wel alsof hij beter op de wereld geland is, niet zo afwezig, niet meer op afstand maar meer deelnemer aan. Hij gaat nu voorop waar hij voorheen achter ons aanliep. Zo geweldig om te zien. Ook wij lopen te stralen. PMT was het juiste duwtje in zijn rug dat hij nog nodig had. Wat zijn boosheid betreft gaat het echt heel goed. Hij had op voetbal een vervelend akkefietje, kinderen waren boos op hem omdat ze vonden dat ze door hem een spelletje verloren hadden bij de training. Normaal gesproken was onze zoon heel boos geworden, gillen, schelden en weglopen. Nu was hij verdrietig geworden, was naar de kant gelopen. De trainer had hem getroost en gesteund. Wat onze zoon erg prettig gevonden had. Nu gaat het heel goed bij voetbal en krijgt het met regelmaat een compliment van zijn teamgenoten".
"Toen ik voor de eerste keer bij E-Motion kwam vond ik het eigenlijk wel lastig om mijn situatie uit te leggen. Ook dacht ik dat het raar zou zijn om hulp te gaan zoeken bij iemand die ik eigenlijk helemaal niet ken. Ik vond het bijvoorbeeld ontzettend moeilijk om in een nieuwe groep mensen terecht te komen. Wanneer ik me dan ongemakkelijk voelde ging ik gewoon weg. Echter ben ik heel blij dat ik deze stap heb durven zetten want ik heb ontzettend veel geleerd bij E-Motion. Wanneer ik het gebouw verliet ging ik met een fijn gevoel naar huis toe. Ik kon mijn verhaal goed kwijt bij Ilja en ze snapte me heel goed. Daarnaast heeft ze mij een aantal tips en trics meegegeven die ik in het dagelijks leven nog steeds gebruik. Blijf vooral jezelf!! Voor diegene die het misschien eng vinden de stap te nemen naar hulp. Twijfel niet en schakel hulp in. Dit helpt je voor de rest van je leven."
"Het werken aan persoonlijke doelen in een groep werkte voor mij heel goed. Ik voel me nu minder geremd in mijn doen en laten en ik ben minder gesloten dan eerst. Hierdoor lukt het me beter om te genieten van alledaagse sociale interacties. Daarnaast voel ik me minder onzeker en weet ik beter wat ik wil en wie ik ben."
"Ik ben een training gaan volgen bij E-motion omdat ik het lastig vond om op vreemde mensen af te stappen. Door de handige tips die ik heb gekregen van Ilja en de andere kandidaten durfde ik steeds beter om op andere mensen af te stappen. De lessen bij Ilja zijn heel praktijkgericht en omdat je met een groepje bent met leeftijdsgenoten die hetzelfde probleem hebben is het ook makkelijker om vragen te stellen. Ik heb ervan geleerd dat op andere mensen af stappen niet eng hoeft te zijn maar juist leuk omdat je zo andere mensen leert kennen".
"Bedankt voor je terugkoppeling, fijn te horen dat hijzich zo veilig en prettig voelt bij jullie! Dat idee hebben wij ook, Hij komt altijd positief uit de sessies en praat er graag over en benoemt soms spontaan wat hij geleerd heeft. Wij ervaren thuis ook dat hij echt zijn best doet en dat het ook lukt op de genoemde punten. Goed voorbeeld vond ik gisteravond. Hij zou in bed nog wat lezen. Maar we besloten spontaan om te gaan stoeien met zijn broer erbij op het grote bed; 1 van hun favoriete bezigheden. Daarna was het natuurlijk bedtijd dus mocht er niet gelezen worden, waar hij wel nog om vroeg/van uitging dat dat ook door ging. Gewend was ik dat hij daar, omdat het nu eenmaal in zijn hoofd zit, erg teleurgesteld en dwars op zou reageren. Ondanks dat ik uitlegde dat het stoeien ipv lezen kwam. Maar hij reageerde heel positief, begreep het en sprak dit ook uit, en ging lief liggen en na een knuffel lekker slapen. Ik heb hem daar uitvoerig voor geprezen, gezegd dat hij dat goed oppakte. En vanmorgen lukte het hem niet een vliegtuigje te vouwen. Even was hij heel boos en roept dat hij dat dan weer niet kan, maar dat duurde maar heel kort. Ik reikte hem rustig aan dat hij het met geduld moest proberen te doen en dat ik zelf ook wel regelmatig dingen verkeerd omvouw oid als ik even niet goed oplet. Prompt was de boze bui voorbij, hij ging het opnieuw rustiger proberen en toen lukte het wel. Hij is hierin duidelijk gegroeid, vind ik.
Verder zien wij hem vaker met een open blik kijken; hij laat wat meer van zichzelf zien bij tijd en wijlen."